Roger Johansson gästar Före-Efterpodden i Sveriges Radio

Av Caroline Cabot - Publicerad den 23 augusti 2023
Omslag till boken Kampen om Historen - Ådalen 1931

Professor Roger Johansson, vid institutionen för Utbildningsvetenskap ligger bakom avhandlingen Kampen om historien – Ådalen 1931. Nu gästar han det senaste avsnittet av Före-Efterpodden i Sveriges Radio P1 med Johar Bendjelloul, för att samtala om vad som föranledde skotten i Ådalen 1931 och dess konsekvenser.

Ljuddramaserien Före-Efter från Sveriges Radio Drama gestaltar historiska brytpunkter i Sverige, där samhället har gått från ett före till ett efter. Dramaserien handlar om fiktiva personer, placerade i verkliga händelser som gestaltar hur vanliga människor påverkats av historiska skeenden.

Varje säsong följs av en fördjupningspodd om de historiska händelser som ligger till grund för ljuddramat, och i det senaste avsnittet om Ådalen 1931 medverkar Professor Roger Johansson här vid institutionen för Utbildningsvetenskap på Lunds universitet.

Roger Johansson har en bakgrund som ämneslärare i historia och religion, och disputerade senare på Lärarhögskolan med avhandlingen Kampen om historien – Ådalen 1931, där han studerar hur skotten i Ådalen omtalats på olika sätt i politiken under efterkrigstiden, och hur bilden av händelserna där förändrats genom tiderna.

Programledare Johar Bendjelloul gästas i podden även av Sveriges tidigare statsminister 2014-2021 Stefan Löfvén (S), för att samtala om vad som föranledde skotten i Ådalen 1931 och dess konsekvenser.

Lyssna på Före-Efterpodden med Johar Bendjelloul om Ådalen 1931 här.