Stipendium till Ylva Hamnell-Pamment

Av Caroline Cabit - Publicerad den 15 augusti 2023
Ylva Hamnell-Pamment tar emot sitt stipendium under en ceremoni

Att få fortbildning i kemins didaktik av universiteten är något som efterfrågas av många kemilärare, men samtidigt är tiden knapp och arbetssituationen pressad. Därför har Ylva Hamnell-Pamment, doktorand vid institutionen för Utbildningsvetenskap fått ett av Sten K Johnsons stipendium i kategorin utbildning 2023 - för att skapa fortbildande kortfilmer som fångar kemins didaktik i ett nötskal.

Grattis Ylva Hamnell-Pamment! Hur kom det sig att du fick den här idén?

Kemilärare idag upplever att de gärna vill ha mer fortbildning från universiteten inom området kemins didaktik, samtidigt som de har en pressad arbetssituation. På nätet finns artiklar att läsa eller färdigt material som man behöver sätta sig in i, vilket medför en tidsinvestering - tid som många inte har. Dessa videoklipp är tänkta som en alternativ form av utbildning eller fortbildning, där olika delar av forskning inom kemins didaktik framställs kärnfullt på runt sju minuter. Tanken är att det ska bli lättare för kemilärare och lärarstuderande att använda sig av forskning när de planerar sin undervisning.

Varför blir det just kortfilmer om kemins didaktik?

Jag har själv svårt att hinna med saker i min vardag, och lyssnar en del på YouTube och poddar. För mig är detta lyssnande ett extra sätt att få reda på mer om min omvärld, till exempel medan jag kör bil eller går en promenad. Det handlar inte bara om att lyssna - det digitala mediet är ofta lättsamt och lättillgängligt och förklarar saker som jag annars inte skulle förstå. Det slog mig att lärare med sin pressade arbetssituation antagligen skulle uppskatta att ha den här typen av media tillgänglig för fortbildning eftersom den är så flexibel.

Vad ser du själv fram emot i projektet?

Att träffa lärare ute fältet och prata med dem om vilken del av kemins didaktik de är mest intresserade av att veta mer om. Det är viktigt med den typen av kommunikation, samtligt som det ofta sker för lite av den. Det är väldigt viktigt för mig att teori och praktik närmar sig varandra, vilket också är vad begripliggörande, ämnet för min kommande avhandling, handlar om.

Filmerna är planerade att spelas in under vårterminen och vara klara lagom till sommaren 2024.