Sep
Att handleda doktorander med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autism

Under seminariet belyser Prof. Mona Holmqvist hur neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), såsom ADHD och autism, påverkar doktoranders möjlighet att tillgodogöra sig forskarutbildning.
Fokus ligger på att öka förståelsen för de utmaningar dessa doktorander kan möta, till exempel svårigheter med koncentration, planering, social interaktion och sensorisk känslighet. Föreläsningen ger insikter i hur handledare kan skapa strukturer som främjar tillgänglighet, tydlighet och förutsägbarhet, utan att sänka kunskapskraven. Deltagarna får diskutera konkreta verktyg och exempel på hur stöd kan utformas utifrån ett NPF-perspektiv – med respekt för individens styrkor, behov och autonomi. På seminariet lyfts även vikten av samverkan mellan doktorand och handledare för att skapa hållbara förutsättningar för lärande och välmående. Målet är att bidra till en mer inkluderande forskarutbildning där alla doktorander ges möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar.
Mona Holmqvist är professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Hennes forskning handlar främst om lärande och lärandeteorier, med särskilt fokus på hur personer med ADHD och autism lär – och hur pedagogiken kan utformas för att möta deras behov.
Språk: Svenska eller engelska beroende på de anmälda deltagarnas preferenser
Sista anmälningsdag är 24 september
About the event:
Location: AHU, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1, Lund Rum M313
Contact: eva.brodinahu.luse