Idéer som kan ge stöd åt transformativ förändring

Mot bakgrund av ökande konflikter och osäkerhet finns det en växande rörelse inom och utanför universitetsvärlden som på olika sätt försöker omvärdera de antaganden som ligger till grund för kunskapsproduktion och lärande inom högre utbildning. I detta seminarium introducerade vi begreppet transformativt lärande och delade specifika exempel som visade på möjligheter för universitetet att inspirera till kritisk reflektion och självrannsakan.

Seminariet hölls på engelska och du kan läsa mer om det och hitta fler resurser via den engelska sidan om Ideas on How to Support Transformative Change.

Arrangörer: 

Seminariet arrangerades av Lunds universitets arbetsgrupp för lärande för hållbarhet koordinerat av Hållbarhetsforum i samarbete med Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU), och LTH:s Centre for Engineering Education (CEE). 

Byggnad Geocentrum I. Foto.

Lärande för hållbarhet

Lärande för hållbarhet (Teaching for Sustainability) är ett initiativ som fungerar som en knytpunkt för undervisande personal vid Lunds universitet. Initiativet utgör en plattform för kompetensutveckling, resurser och samarbete. Förhoppningen är att fungera som ett stöd för hela universitetet och att bidra till universitetets strategiska och långsiktiga hållbarhetsarbete.

Logga Microsoft Teams. Illustration.

Gå med i vårt samarbete!

Sidansvarig: steven.curtisahu.luse | 2024-08-15