Ansökan för höstens kurser i högskolepedagogisk utbildning är öppen

Av Caroline Cabot - Publicerad den 9 mars 2023
Lärare vid whiteboard i ett klassrum, framför studenter.

Undervisar du på Lunds universitet och vill utvecklas vidare i din lärargärning? Nu är ansökan för höstens kurser i högskolepedagogisk utbildning öppen. Sista anmälningsdag är 8 juni 2023.

Nu är anmälan till höstens kurser öppen. De är till för dig som undervisar vid Lunds universitet och vill få möjlighet till tillsvidareanställning som lärare, behörighet som handledare för doktorander eller utvecklas vidare i din lärargärning.

För att ha möjlighet till tillsvidareanställning som lärare vid Lunds universitet behöver du ha minst fem veckors högskolepedagogisk utbildning. I vårt kursutbud motsvaras det av följande två kurser:

• Lärarrollen i högre utbildning/Teaching and learning in higher education
  • Kursansvar i högre utbildning/Course design in higher education

Undervisande doktorander förväntas ta minst den första av dessa.

För att få handleda doktorander krävs handledarutbildning. I vårt utbud motsvaras det av kursen:

• Forskarhandledning/Doctoral supervision

Inom vårt behörighetsgivande kursutbud hittar du även flera andra kurser du kan gå för att utveckla din lärargärning, som: Att handleda uppsatser, och Open networked learning.

Läs mer om höstens kurser här.