Föreläsning: Elevens roll i skolan i ett historiskt perspektiv

Av Caroline Cabot - Publicerad den 15 maj 2024
Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap
Mona Holmqvist, professor på institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Foto: UR

Vilka grupper av elever gynnas eller missgynnas av det rådande skolsystemet? Och hur har elevens roll i skolan förändrats genom tiderna? Det utforskar professor Mona Holmqvist i en föreläsning på Humanist- och teologdagen 2024.

Utformningen av skolan har alltid gynnat eller missgynnat olika grupper av elever. Även synen på lärande påverkar vilka elever som erbjuds bäst förutsättningar att lyckas i skolsystemet, berättar Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap. Kraven i dag missgynnar till exempel elever med adhd och autism även om de inte har några svårigheter rent kognitivt.
 

Inspelat av UR den 6 mars 2024 i Lux aula på Lunds universitet. Fler föreläsningar från HT-dagarna 2024 hittar du på URplay.