Workshop om coaching som teknik i doktorand-handledning

Av Caroline Cabot - Publicerad den 9 juni 2023
Två kvinnor som sitter och pratar i ett fönster

Forskningshandledare förväntas stödja sina doktorander i allt från att navigera genom forskarutbildningen till att kontrollera framsteg och att hantera problem som skrivkramp. Välkommen på en workshop från Ekonomihögskolan om hur du kan använda coaching som förhållningssätt vid doktorandhandledning, den 26 september 2023.

Välkommen att delta i en workshop om coaching som teknik.

Forskningshandledare förväntas stödja sina doktorander på många sätt, hjälpa dem att navigera i forskarutbildningen och fostra dem till mogna forskare genom sina doktorandprojekt. Detta omfattar traditionellt regelbundna samtal om många olika saker, men också att kontrollera framsteg, göra strategiska bedömningar, kräva och belöna att mål och åtaganden uppfylls samt att hantera problem som ångest och skrivkramp. Att anta ett annat förhållningssätt och använda coaching som teknik doktorandhandledning kan vara en givande strategi för både handledare och studenter.

Om workshopen

I denna workshop kommer du att få veta mer om varför, när och hur handledare bör tillämpa coachningstekniker. Under workshopen kommer du att lära dig vad coaching innebär, vid vilka kritiska tillfällen du kan dra nytta av dem och hur du kan tillämpa olika kommunikationsstrategier i doktorandhandledning. Workshopen innehåller interaktiva inslag där deltagarna är aktiva.

Under workshopen kommer du att träffa:

Mirjam Godskesen, Institutionen för kultur och lärande vid Aalborgs universitet & Unwind med expertis inom coaching, förändringsarbete och ledarskapsutveckling.

Gitte Wickman-Hansen, Danmarks institut för pedagogik och utbildning vid Aarhus universitet med expertis inom handledningsmetoder, särskilt i samband med avhandlingsskrivande och doktorandprojekt.

Seminariet hålls på engelska i Boklunden på LTH den 26 september 14:15 – 16:30. Det utgör en del av en LU-gemensam vidareutbildning av forskarhandledare "Professionalisering av handledarrollen".

Fika serveras.

Läs mer och anmäl dig här.