Karriärutveckling och erkännande

Vid Lunds universitet uppmuntras akademisk personal att stäva efter balanserade karriärvägar som speglar individuella styrkor och ambitioner inom både undervisning och forskning. Karriärutveckling betraktas inte som en linjär process, utan som en dynamisk och flexibel resa som formas av personliga mål samt av de möjligheter och behov som finns inom institutioner och fakulteter. Oavsett var du befinner dig i din akademiska karriär vill vi uppmuntra dig att utforska de olika vägar som står till buds för fortsatt utveckling och erkännande.

Universitetet erbjuder flera möjligheter till karriärutveckling med fokus på att stärka din kompetens inom både forskning och undervisning. Beroende på din nuvarande roll kan tyngdpunkten variera; det kan handla om undervisning, forskning eller en kombination av båda. På denna sida kan du läsa mer om:

  • möjliga karriärvägar på pedagogisk grund
  • erkännande av pedagogiska meriter
  • belöning av pedagogisk skicklighet vid Lunds universitet.

Möjliga karriärvägar

Nedan följer en översikt över några centrala akademiska roller samt hur pedagogisk kompetens kan utvecklas inom respektive roll:

Doktorander
Forskning utgör kärnan i doktorandutbildningen, men undervisningsuppgifter ingår ofta och utgör ett viktigt tillfälle att utveckla pedagogisk kompetens. Exempelvis kan undervisning bestå av föreläsningar, kursmoment, handledning av examensarbeten eller liknande. Doktorander kan undervisa inom ramen för s.k. institutionstjänstgöring, med stöd från handledare och institution. Alla doktorander ska erbjudas utbildning i högskolepedagogik omfattande minst två veckor, och doktorander som undervisar ska ha genomgått sådan utbildning (STYR 2023/625).

Postdoktorer
Som postdoktor kombineras ofta ett ökat forskningsansvar med utökade undervisningsinsatser såsom kursplanering, genomförande och examination. Det är en period som erbjuder goda möjligheter att utveckla och fördjupa sin pedagogiska skicklighet samtidigt som forskningsprofilen stärks.

Biträdande universitetslektor
I denna roll kombineras undervisning och forskning, ofta med fokus på att bygga upp en pedagogisk meritportfölj. Arbetsuppgifterna kan inkludera kursansvar, kursutveckling, samordning och/eller utvärdering. Biträdande lektorer förväntas delta i strukturerade aktiviteter för pedagogisk utveckling, vilka är meriterande vid befordran till universitetslektor.

Adjunkt och lektor
Adjunkter har vanligtvis ett omfattande undervisningsansvar, inklusive samordning av kurser och undervisning inom flera program. Lektorer förväntas därutöver bidra till kursutveckling samt spela en aktiv roll i det pedagogiska ledarskapet på institutionsnivå.

Docent
Docenter kan inneha ledande roller inom såväl undervisning som forskning. I denna befattning finns ofta möjlighet att handleda yngre kollegor, leda fakultetsövergripande pedagogiska satsningar samt bidra till institutionens strategiska arbete med utbildningsfrågor. Pedagogiskt ledarskap och kollegial samverkan är centrala inslag.

Professor
Professorer vid Lunds universitet förväntas uppvisa excellens inom både undervisning och forskning. Utöver sina akademiska insatser har professorer en viktig roll i att forma den pedagogiska kulturen vid sina institutioner. Det kan innebära att leda utvecklingsarbete, handleda kollegor samt delta i nationella och internationella nätverk med inriktning mot undervisning.

Erkännande av pedagogiska meriter

Lunds universitet strävar efter att erbjuda utbildning av högsta kvalitet. Ett universitetsövergripande ramverk för högskolepedagogisk meritering och karriärvägar har utformats i syfte att stödja och synliggöra pedagogisk skicklighet i alla skeden av den akademiska karriären. Läs mer om universitetets pedagogiska ramverk på [ahu.lu.se – infoga länk].

Ramverket omfattar fyra nivåer av pedagogisk skicklighet. Varje nivå innebär ett utökat ansvar inom högskolepedagogik:

  • Kompetent lärare
    Fokuserar på effektiv undervisning i mindre grupper eller med enskilda studenter. Arbetet kännetecknas av reflektion och kontinuerlig professionell utveckling.
  • Skicklig och kollegial lärare
    Ansvarar för undervisning i flera kurser, bidrar till kollegialt samarbete och skapar en god pedagogisk miljö inom institutionen.
  • Institutionell ledare
    Uppvisar pedagogiskt ledarskap på fakultets- eller universitetsnivå, påverkar undervisningens utformning och handleder kollegor.
  • Nationell och internationell ledare
    Erkänns för sitt inflytande på undervisningens utveckling nationellt och/eller internationellt, exempelvis genom forskning, publikationer och ledarskap i professionella nätverk.

Belöning av pedagogisk skicklighet vid Lunds universitet

Vid flera fakulteter finns särskilda pedagogiska akademier och meriteringssystem som syftar till att erkänna och belöna skickliga lärare. Dessa system lyfter fram lärares insatser för studenters lärande och deras bidrag till fakultetens utbildningsmål.

Läs mer om de pedagogiska akademierna och belöningsmodellerna på respektive fakultets websidor.

Meriteringssystemen är utformade för att uppmuntra pedagogisk utveckling och erbjuder en tydlig väg för lärare som vill fokusera på sin undervisningsroll och erhålla formellt erkännande för sina insatser.

Decorative Image.

Utforska möjligheter

Vi erbjuder olika möjligheter till stöd för din pedagogiska utveckling.

Decorative Image.

Pedagogiskt ramverk

Läs om ramverket för pedagogiskt erkännande, som vägleder dig i pedagogisk utveckling och erkännande vid Lunds universitet.

Sidansvarig: caroline.cabotuvet.luse | 2025-05-19