Publikationer
Bokkapitel (sida 1 av 3)
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Brodin, E., Wao, H., Kabonesa, C. & Owuor, N. (2022). Kenya and Uganda. I Kumar, V., Taylor, S. & Sharmini, S. (Red.) Doctoral Examination : Exploring Practice Across the Globe (pp. 84-98). Routledge.
- Svensson, P. & Wästerfors, D. (2022). Om samhällsvetenskapens natur. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder (pp. 17-23). Liber.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2021). Sweden. I Taylor, S., Kiley, M. & Holley, K. A. (Red.) The Making of Doctoral Supervisors : International Case Studies of Practice (pp. 164-174). Routledge.
- Mårtensson, K. (2021). Kollegialitet som utvecklande kraft i högre utbildning. I Wittek, L. & de Lange, T. (Red.) Kollegaveiledning i høyere utdanning (pp. 211-219). Universitetsforlaget.
- Alvesson, M. & Svensson, P. (2020). Över- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen. I Alvesson, M. & Sveningsson, S. (Red.) Ledning och (sned-)styrning i högskolan (pp. 52-76). Studentlitteratur AB.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2020). Efter-läsning istället för före-läsning : grundkurs i historia från campuskurs till nätkurs. I Markussen, H. & Mårtensson, K. (Red.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 113-122). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Mårtensson, K. (2020). Expertise : How do we develop a career long engagement with teaching?. I Ashwin, P., Boud, D., Calkins, S., Coate, K., Hallett, F., Light, G., Luckett, K., McArthur, J., MacLaren, I., McLean, M., McCune, V. & Tooher, M. (Red.) Reflective teaching series, Reflective Teaching in Higher Education (pp. 357-378). Bloomsbury Academic.
- Svensson, P. (2020). Den undranslösa företagsekonomin. I Alvehus, J. & Ericsson, D. (Red.) Om undran inför företagsekonomin. Santérus förlag.
- Ulver, S. & Svensson, P. (2020). Symbolic Interactionism. I Eriksson-Zetterquist, U., Hansson, M. & Nilsson, F. (Red.) Theories and Perspectives in Business Administration. Studentlitteratur AB.
- Brodin, E. & Frick, B. L. (2018). The SISA matrix for feedback fostering doctoral students’ creativity. I Carter, S. & Laurs, D. (Red.) Developing research writing: A handbook for supervisors and advisors (pp. 210-218). Routledge.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2018). En distanskurs i historia. I Hrastinski, S. (Red.) Digitalisering av högre utbildning (pp. 191-196). Studentlitteratur AB.
- Mårtensson, K. (2018). Stepping stones in a learning journey as university teacher. I Pleschová, G. & Simon, A. (Red.) Early career academic's reflections on learning to teach in Central Europe (pp. 50-51). SEDA.
- Mårtensson, K. & Roxå, T. (2018). Development of academic developers – supporting a scholarly community. I Scholkmann, A., Brendel, S., Brinker, T. & Kordts-Freudinger, R. (Red.) Blickpunkt Hochschuldidaktik, Zwischen Qualifizierung und Weiterbildung : Reflexionen zur gekonnten Beruflichkeit in der Hochschuldidaktik (pp. 249-270), Thema 134. wbv publication.
- Roxå, T. & Mårtensson, K. (2018). The impact of governance on teaching excellence in academic microcultures. I Broughan, C., Steventon, G. & Clouder, L. (Red.) Global Perspectives on Teaching Excellence: A new era for higher education. Routledge.
- Geertsema, J., Huang Hoon, C., Lindberg-Sand, Å. & Larsson, M. (2017). Teaching Academies as a Means of Developing Institutional Quality : Academic Identities, Levels of Engagement and Organizational Cultures. I Stensaker, B., Bilbow, G. T., Breslow, L. & van der Vaart, R. (Red.) Strengthening Teaching and Learning in Research Universities : Strategies and Initiatives for Institutional Change (pp. 129-159). Springer.
- Grunefeld, H., Prins, F., van Tartwijk, J., van der Vaart, R., Loads, D., Turner, J., Mårtensson, K., Nilsen Gibbons, A. M., Harboe, T., Poder, K. & Wubbels, T. (2017). Faculty Development for Educational Leadership. I Stensaker, B., Bilbow, G. T., Breslow, L. & van der Vaart, R. (Red.) Strengthening teaching and learning in research universities : Strategies and Initiatives for Institutional Change (pp. 73-101). Palgrave Macmillan.
- Pelger, S. & Larsson, M. (2017). Den pedagogiska portföljen – en väg mot ett kvalificerat akademiskt lärarskap. I Pelger, S. & Santesson, S. (Red.) Kompetensportfölj för dokumentation, reflektion och progression (pp. 89-107). Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- (2016). Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014. I Maurits, A., Mårtensson, K., Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning. Lund University (Media-Tryck).
- Bergqvist Rydén, J. (2016). Läkekonst i Norden under medeltiden - i klostren och utanför. I Selin, E. & Emdén, C. (Red.) Roma kloster och cistercienserna (pp. 105-114). Gotlands fornsal.
- Frick, B. L., Albertyn, R., Brodin, E., McKenna, S. & Claesson, S. (2016). The role of doctoral education in early career academic development. I Fourie-Malherbe, M., Albertyn, R., Aitchison, C. & Bitzer, E. (Red.) Postgraduate Supervision: Future foci for the knowledge society (pp. 203-219). African Sun Media.
- Lindberg-Sand, Å. (2016). Högskolans lärandemiljöer i förändring. Framtidens lärandemiljöer : Rapport från SUHF:s arbetsgrupp, 17-45. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Mårtensson, K. & Roxå, T. (2016). Working with networks, microcultures and communities. I Baume, D. & Popovic, C. (Red.) Advancing Practice in Academic Development. Taylor & Francis.
- Ossiannilsson, E. (2016). Let the learners take the lead for their lifelong learning journey. Handbook of Research on Learner-Centered Pedagogy in Teacher Education and Professional Development, 159-180. IGI Global.
- Roxå, T. & Mårtensson, K. (2016). Developing higher education organisations and evaluating effects. I Egger, R. & Merkt, M. (Red.) Teaching Skills Assessment : Qualitätsmanagement und Personalentwicklung in der Hochschullehre (pp. 91-115). Springer.