Publikationer
Böcker (5 av 8 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Lindberg-Sand, ?., Strand, P. & Barr, O. (2023). Tyst kunskap : En teoretisk ram för praktiknära forskning. Carlsson Bokförlag.
- (2022). Handbok i kvalitativa metoder. I Svensson, P. & Ahrne, G. (Red.) Liber.
- Svensson, P. & Styhre, A. (2021). Kritiskt tänkande. Studentlitteratur AB.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, ?. (2020). Doctoral supervision in theory and practice. Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga böcker (totalt 8 st)
Redaktörskap (5 av 16 st)
- Santesson, S. & Andersson, S. (2024). (Red.) Lifelong Learning and Higher Education: New (and Old) Perspectives : Proceedings from the 2022 Lund University Conference on Teaching and Learning. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Markussen, H. I. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Levande lärmiljöer : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018. Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Santesson, S. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Hållbart lärarskap: universitetsundervisning i förändring : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2020. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Bergqvist Rydén, J. & Larsson, M. (2018). (Red.) Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten : Proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017. Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 16 st)
Artiklar (5 av 112 st)
- Elmgren, M., Lindberg-Sand, ?. & Sonesson, A. (2024). Evaluation Practices of Doctoral Examination Committees : Boundary-Work Under Pressure. Minerva. Springer.
- Levinsson, H., Nilsson, A., Mårtensson, K. & Persson, S. (2024). Course design as a stronger predictor of student evaluation of quality and student engagement than teacher ratings. Higher Education. Springer.
- Mårtensson, K. & Schrum, K. (2024). Between Saga and Enterprise : Anchoring Backwards and Striving Forwards. Teaching and Learning Inquiry, 12. Indiana University Press.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Pedagogiska dilemman vid anonymiserad examination och bedömning. Högre utbildning, 13, 87-96. Swednet.
- Brodin, E. (2023). Det stora behovet av pedagogisk forskning i högre utbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 28, 187-195. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Visa samtliga artiklar (totalt 112 st)
Bokkapitel (5 av 54 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Bardskärer, apotekare och läkare. I Dunér, D. (Red.) Sveriges kyrkor, Lunds domkyrka : Idéer och världsbilder (pp. 273-277), 245. Makadam förlag.
- Brodin, E., Wao, H., Kabonesa, C. & Owuor, N. (2022). Kenya and Uganda. I Kumar, V., Taylor, S. & Sharmini, S. (Red.) Doctoral Examination : Exploring Practice Across the Globe (pp. 84-98). Routledge.
- Svensson, P. & Wästerfors, D. (2022). Om samhällsvetenskapens natur. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder (pp. 17-23). Liber.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2021). Sweden. I Taylor, S., Kiley, M. & Holley, K. A. (Red.) The Making of Doctoral Supervisors : International Case Studies of Practice (pp. 164-174). Routledge.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 54 st)
Förord (2 av 2 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
Konferensbidrag (5 av 209 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2024). Frågan om anonymiserade examinationer ur ett pedagogiskt perspektiv. I Santesson, S. & Andersson, S. (Red.) Lifelong Learning and Higher Education: New (and Old) Perspectives : Proceedings from the 2022 Lund University Conference on Teaching and Learning (pp. 153-170). Lund University.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M., Sonesson, A. & Steen, K. (2023). Universitetets roll i samhället i ljuset av hur universitetslärare framställs i media.
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2023). Hegemony at work : Microcredentials and the marketization of higher education.
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2022). Lifelong learning, micro-credentials and neoliberal imaginaries.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2021). Bilder av lärare i akademin år 1950 och 1980 : Deras historiska kontext, diskurser och ideologier.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 209 st)
Rapporter (5 av 25 st)
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Karlsson, S., Fjellström, M., Lindberg-Sand, ?., Scheja, M., Pålsson, L., Alvfors, J. & Geren, L. (2017). Högskolepedagogisk utbildning : och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Areskoug Josefsson, K., Bergenzaun, L., Fahlvik Svensson, S., Lundqvist, S., Peterson, P. & Lindberg-Sand, ?. (2016). "Should I stay or should I go?" : Tolvhundra doktoranders syn på avhopp och akademisk karriär. Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Elmgren, M., Forsberg, E., Lindberg-Sand, ?. & Sonesson, A. (2016). The formation of doctoral education. Joint Faculties of Humanities and Theology, Lund University.
- Sonesson, A., Klingenfors, V., Thomé, B., Erici, S., Diehl, A. & Edgren, G. (2015). Utvärdering av sjuksköterskeprogrammet vid Lunds universitet : Höstterminen 2012 - vårterminen 2014. MedCUL:s rapportserie. Lunds universitet, Medicinska fakulteten.
- Visa samtliga rapporter (totalt 25 st)
Recensioner (1 av 1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (4 av 4 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). ”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor. Balans Fördjupning.
- Creelman, A. & Ossiannilsson, E. (2012). 2012-MOOCarnas år. SVERDnytt. SVERD, SVERD.
- Ossiannilsson, E. (2012). Öppen utbildningskultur slår igenom – hur gör Sverige?. Nyheter & Debatt, 6, 11-11. Högskoleverket, Högskoleverket.
- Ossiannilsson, E. (2010). Bjud in världens experter till ditt klassrum. Magasin 360, 9-9. Skolporten AB, Skolporten AB.
Tidningsartiklar (5 av 5 st)
- Svensson, P. (2020). Corona och den ovissa vetenskapen. Dalademokraten.
- Ossiannilsson, E. (2013). Gränslöst lärande - Social innovation. Hur gör Sverige?. [Publication information missing].
- Ossiannilsson, E. (2013). MOOCs utvecklar utbildningens kvalitet. Uppsala Nya Tidning.
- Ossiannilsson, E. (2013). Sverige går närmast motvalls mot omvärlden när det gäller IT i utbildning. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
- Ahlberg, A. (2003). Inquiry, lärande som forskning. UCLU-bladet. Lund University.
Övrigt (5 av 7 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2022). Anonymiserade examinationer : En problematiserande forskningsöversikt. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Sonesson, A. & Ljungqvist, M. (2022). Depoliticization as a discursive tool for digitalizing education. Unblack the box.
- Larsson, M. (2015). Förutsättningar för att inrätta pedagogiska akademier vid fakulteter som idag saknar sådana. AHU, Lunds universitet.
- Lindberg-Sand, ?., Sonesson, A., Edgren, G., Elmgren, M., Henriksson, A.-S., Jönsson, B.-A. & Edvardsson Stiwne, E. (2013). HSV underkänner bra utbildningar. Sveriges universitetslärarförbund (SULF).
- Ossiannilsson, E. (2013). OER Higher Education meeting-focus on quality.
- Visa samtliga övrigt (totalt 7 st)