Publikationer
Böcker (5 av 8 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Lindberg-Sand, Å., Strand, P. & Barr, O. (2023). Tyst kunskap : En teoretisk ram för praktiknära forskning. Carlsson Bokförlag.
- (2022). Handbok i kvalitativa metoder. I Svensson, P. & Ahrne, G. (Red.) Liber.
- Svensson, P. & Styhre, A. (2021). Kritiskt tänkande. Studentlitteratur AB.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2020). Doctoral supervision in theory and practice. Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga böcker (totalt 8 st)
Redaktörskap (5 av 15 st)
- Markussen, H. I. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Levande lärmiljöer : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018. Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Santesson, S. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Hållbart lärarskap: universitetsundervisning i förändring : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2020. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Bergqvist Rydén, J. & Larsson, M. (2018). (Red.) Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten : Proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017. Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). (Red.) Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 15 st)
Artiklar (5 av 103 st)
- Brodin, E. (2023). Det stora behovet av pedagogisk forskning i högre utbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Brodin, E. (2023). Pandemic mutilated pedagogy : Teaching "in there" without my hearing body. Högre utbildning, 13, 5-12. Swednet.
- Lindberg-Sand, Å. (2023). Högskolepedagogisk utveckling och forskning : Gränsarbete kring ett kunskapsområde i universitetets hjärta. En kommentar till Wide samt Scheja och Bolander Laksov. Högre utbildning, 13, 40-57. Swednet.
- Schrum, K. & Mårtensson, K. (2023). Growing SoTL—Embracing Diversity, Messiness, and Complexity. Teaching and Learning Inquiry, 11, 1-4. Indiana University Press.
- Ageberg, E., Brodin, E. M., Linnéll, J., Moesch, K., Donaldson, A., Adébo, E., Benjaminse, A., Ekengren, J., Granér, S., Johnson, U., Lucander, K., Myklebust, G., Møller, M., Tranaeus, U. & Bunke, S. (2022). Cocreating injury prevention training for youth team handball: bridging theory and practice. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 8. BMJ Publishing Group.
- Visa samtliga artiklar (totalt 103 st)
Bokkapitel (5 av 53 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Brodin, E., Wao, H., Kabonesa, C. & Owuor, N. (2022). Kenya and Uganda. I Kumar, V., Taylor, S. & Sharmini, S. (Red.) Doctoral Examination : Exploring Practice Across the Globe (pp. 84-98). Routledge.
- Svensson, P. & Wästerfors, D. (2022). Om samhällsvetenskapens natur. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder (pp. 17-23). Liber.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2021). Sweden. I Taylor, S., Kiley, M. & Holley, K. A. (Red.) The Making of Doctoral Supervisors : International Case Studies of Practice (pp. 164-174). Routledge.
- Mårtensson, K. (2021). Kollegialitet som utvecklande kraft i högre utbildning. I Wittek, L. & de Lange, T. (Red.) Kollegaveiledning i høyere utdanning (pp. 211-219). Universitetsforlaget.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 53 st)
Förord (2 av 2 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
Konferensbidrag (5 av 207 st)
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2023). Hegemony at work : Microcredentials and the marketization of higher education.
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2022). Lifelong learning, micro-credentials and neoliberal imaginaries.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2021). Bilder av lärare i akademin år 1950 och 1980 : Deras historiska kontext, diskurser och ideologier.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2021). Forskning om svensk forskarutbildning : Hittills och härnäst?.
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2021). En digitaliserad högre utbildning för vilka syften? : En kritisk diskursanalys av svensk digitaliseringspolicy.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 207 st)
Rapporter (5 av 25 st)
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Karlsson, S., Fjellström, M., Lindberg-Sand, Å., Scheja, M., Pålsson, L., Alvfors, J. & Geren, L. (2017). Högskolepedagogisk utbildning : och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Areskoug Josefsson, K., Bergenzaun, L., Fahlvik Svensson, S., Lundqvist, S., Peterson, P. & Lindberg-Sand, Å. (2016). "Should I stay or should I go?" : Tolvhundra doktoranders syn på avhopp och akademisk karriär. Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Elmgren, M., Forsberg, E., Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2016). The formation of doctoral education. Joint Faculties of Humanities and Theology, Lund University.
- Sonesson, A., Klingenfors, V., Thomé, B., Erici, S., Diehl, A. & Edgren, G. (2015). Utvärdering av sjuksköterskeprogrammet vid Lunds universitet : Höstterminen 2012 - vårterminen 2014. MedCUL:s rapportserie. Lunds universitet, Medicinska fakulteten.
- Visa samtliga rapporter (totalt 25 st)
Recensioner (1 av 1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (4 av 4 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). ”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor. Balans Fördjupning.
- Creelman, A. & Ossiannilsson, E. (2012). 2012-MOOCarnas år. SVERDnytt. SVERD, SVERD.
- Ossiannilsson, E. (2012). Öppen utbildningskultur slår igenom – hur gör Sverige?. Nyheter & Debatt, 6, 11-11. Högskoleverket, Högskoleverket.
- Ossiannilsson, E. (2010). Bjud in världens experter till ditt klassrum. Magasin 360, 9-9. Skolporten AB, Skolporten AB.
Tidningsartiklar (5 av 5 st)
- Svensson, P. (2020). Corona och den ovissa vetenskapen. Dalademokraten.
- Ossiannilsson, E. (2013). Gränslöst lärande - Social innovation. Hur gör Sverige?. [Publication information missing].
- Ossiannilsson, E. (2013). MOOCs utvecklar utbildningens kvalitet. Uppsala Nya Tidning.
- Ossiannilsson, E. (2013). Sverige går närmast motvalls mot omvärlden när det gäller IT i utbildning. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
- Ahlberg, A. (2003). Inquiry, lärande som forskning. UCLU-bladet. Lund University.
Övrigt (5 av 6 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2022). Anonymiserade examinationer : En problematiserande forskningsöversikt. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Larsson, M. (2015). Förutsättningar för att inrätta pedagogiska akademier vid fakulteter som idag saknar sådana. AHU, Lunds universitet.
- Lindberg-Sand, Å., Sonesson, A., Edgren, G., Elmgren, M., Henriksson, A.-S., Jönsson, B.-A. & Edvardsson Stiwne, E. (2013). HSV underkänner bra utbildningar. Sveriges universitetslärarförbund (SULF).
- Ossiannilsson, E. (2013). OER Higher Education meeting-focus on quality.
- Ossiannilsson, E. (2012). Distance Education, Special issue on OER Volume 33, Issue 2. SVERDnytt.
- Visa samtliga övrigt (totalt 6 st)